L’origen de les constel·lacions familiars es deu a l’alemany Bert Hellinger, filòsof, pedagog, antropòleg i teòleg nascut el 16 de desembre de 1925 en Leimen, Baden, Alemanya com Anton Hellinger.

Considera als seus pares i a la seva infantesa a casa, la primera i principal influència de tot el seu treball.

A causa de les seves repetides absències a les reunions de l’Organització de Hitler per a la Joventut i la seva participació en una organització il·legal catòlica per a la joventut, fou eventualment classificat per la GESTAPO, com "Sospitós per ser un enemic de la gent".

La seva escapada de la Gestapo va ser paradòjicament possible quan en 1942 Hellinger fou reclutat per l’exèrcit alemany regular. Amb tan sols 17 anys, va ser soldat, va experimentar la realitat del combat, en el front Occidental, la captura, la derrota.  En 1945, va ser capturat i empresonat en un camp aliat de presoners de guerra a Bèlgica. Hellinger es va escapar del camp i va tornar a Alemanya.

Amb 20 anys, immediatament després de ser presoner de guerra, entrà en una ordre catòlica religiosa i començar un nou i llarg procés de purificació silenciosa del cos, ment i esperit, a través de l’estudi, la contemplació i la meditació.

Va estudiar filosofia, pedagogia i teologia a la universitat de Würzburg com a part dels seus estudis cap al sacerdoci.  

A principis dels anys 1950, va ser enviat a Sud-Àfrica on se li va encomanar la tasca missionera amb els zulús. Allí va seguir els seus estudis a la Universitat de Pietermaritzburg i a la universitat de Sudàfrica on va rebre un B.A. i un Diploma d’Educació Universitària, la qual cosa li va donar dret a donar classes en escoles públiques de secundària.

Els 16 anys a Sudàfrica com a missioner dels Zulús, també van llaurar profundament el seu treball.

Durant aquests anys va servir com a sacerdot de parròquia, professor i, finalment, com a director d’una gran escola per estudiants africans.

Va aprendre la llengua zulú amb fluïdesa, participà en els seus rituals, la qual cosa li va permetre tenir una visió particular, en part esotèrica.

Una altra influència important va ser la seva participació en un curs inter-racial i ecumènic de dinàmiques de grup, dirigit per Clergues Anglicans. Ells van portar d’Amèrica una nova manera de treballar en grups, la Dinàmica de Grup, que va valorar el diàleg, la fenomenologia e les experiències individuals humanes.

Ell va experimentar per primera vegada una nova dimensió de com cuidar de les ànimes. Explica com un dels instructors li va preguntar en el grup, "Què és més important per tu, els teus ideals o la gent? Quin sacrificaries?" Hellinger va passar la nit sense dormir, a causa de la profunditat de la pregunta. Avui diu, "Li estic molt agraït per haver-me fet aquesta pregunta. D’alguna forma aquesta pregunta va canviar la meva vida.  Doncs aquesta orientació fonamental cap als homes ha format tot el meu treball des de llavors. Una excel·lent pregunta digna de tot.”

Va decidir deixar l’orda religios després de 25 anys, perquè es va adonar que ser sacerdot no era l’expressió més apropiada pel seu creixement intern.

Va tornar a  Alemanya i va començar la seva formació psicoanalítica a Viena, on va conèixer a la seva futura esposa, Herta. Es van casar i no van tenir fills.

La Psicoanàlisi va ser una influència important.

Va visitar a Janov als Estats Units, i després va acabar un complet entrenament de 9 mesos amb ell i el seu cap de formació en els Àngels, Califòrnia; i en Denver, Colorado.

Així moltes escoles terapèutiques van tenir una gran influencia en el seu treball. Entre elles es pot trobar l’orientació fenomenològica de la Dinàmica de Grup dels Anglicans, la necessitat fonamental dels éssers humans d’alinear-se a si mateixos amb les forces de la naturalesa que va aprendre dels anglicans i dels  Zulús a Sud-Àfrica; la Psicoanàlisi que va aprendre a Viena, i el treball del cos que va aprendre a Amèrica.

Va desenvolupar un interès en la Teràpia Gestalt a través de Ruth Cohen i Hilaron Perzold. Va conèixer a Fanita English durant aquest període, i a través d’ella i amb el treball d’Eric Berne, es va introduir en l’Anàlisi Transaccional. Juntament amb la seva esposa Herta, va integrà el que ell ja havia après de la Dinàmica de Grup i la Psicoanàlisi amb la Teràpia Gestalt, Teràpia Primal i Anàlisis Transaccional. El seu treball amb l’anàlisi de «scripts» el va guiar a descobrir que alguns dels scripts passen de generació en generació.

Es va capacitar en Teràpia Familiar amb Ruth McClendon i Leslie Kadis. Aquí va ser on primera vegada va conèixer les constel·lacions familiars. "Jo estava molt impressionat per al seu treball, però no podia  entendre-ho. No obstant això, vaig decidir que jo volia treballar sistémicament.”

El treball addicional en teràpia familiar amb Thea Schönfelder seguit por l’entrenament amb Milton Erickson en hipnoteràpia i programació neurolingüística (PNL) van tenir gran influencia junt amb Frank Farelly i la seva teràpia provocativa, i també la Teràpia de Contenció desenvolupada per Jirina Precop. L’element més important que va prendre de la PNL va ser l’èmfasi en el treball amb recursos en lloc de amb problemes. Explicar històries en les seves teràpies es deu a Milton Erickson.

Té una capacitat natural per llançar-se a situacions totalment noves, i de submergir-se en elles, a més d’això va aprendre que quan alguna cosa ja ho té dominat, ha d’entrar en altres coses.  

La seva insistència a veure el que realment és, és l’oposat a acceptar cegament el que se’ns han dit, combinat amb la constant lleialtat i confiança en la seva pròpia ànima; tot això és el fonament en la construcció d’aquest gran treball.

Arribat a  l’edat de 70, no havia entrenat a estudiants a continuar el seu mètode.

Va acceptar que el psiquiatre alemany Gunthard Weber registrés i corregís una sèrie de transcripcions de taller. Weber va publicar el llibre ell mateix en 1993 sota el títol Zweierlei Glück. En espanyol es diu Felicidad dual. Per sorpresa de tots, el llibre va ser molt ben rebut i ràpidament es va convertir en èxit de vendes nacional, venent dues-centes mil còpies.

Durant els següents 15 anys, va escriure com a autor o coautor de 30 llibres.

El seu mètode de Constel·lacions familiars i promogut per ell mateix, està en constant moviment, de les primeres formes de Constel·lacions Familiars (les més conegudes) van donar pas al treball amb els Moviments de l’Ànima, i en els últims tres anys el desenvolupament de les seves recerques ens està portant als  Moviments de l’Esperit, com l’últim i avançat pas.

En els seus últims desenvolupaments amb Els Moviments de l’Esperit, també trobem un discurs molt en sintonia amb el Taoísmo del mestre Lao Tse.

Hellinger viatja en l’actualitat extensament, donant conferències, tallers i cursos de formació a tot arreu d’Europa, EE. UU, América Central i Amèrica del Sud, Rússia, Xina, i Japó.

Hellinger i la seva segona dona Maria Sophie Hellinger porten l’Escola de Hellinger Sciencia.

CARME TUSET PADRÓ

secretaria@carmetuset.com 

info@esh.cat

+34.625.16.82.65 (també Whatsapp)